Mitä syön päivässä

tammikuu 19, 2018

Tein Youtuben puolelle Mitä syön päivässä -videon, ja koska videon kuvaukseen on hankala kirjoittaa pitkiä reseptiä, ajattelin laittaa tänne videossa näkyvien ruokien ohjeet! Tästä blogista ei siis ole tulossa mikään ruokablogi, vaikka nyt valitettavasti tuleekin kaksi ruoka-aiheista postausta peräkkäin (okei, pikku treenisoittolista välissä) – on vaan ollut sellainen viikko, etten oo saanut kuulumispostausta kasaan. Mutta, tässä linkki videoon ja alla ohjeet!

 

Aamupala: chia-tuorepuuro ja kauramaitokahvi

  • chiansiemeniä
  • vajaa desi kauramaitoa
  • desi soijajogurttia
  • mustikoita, mansikoita ja mustaherukoita
  • auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä

Sekoita kuppiin kaksi ruokalusikallista chiansiemeniä, kauramaitoa ja haluamasi jogurttia – mikäli käytät esimerkiksi maustettua soijajogurttia, tuorepuuroa ei välttämättä tarvitse erikseen makeuttaa. Lisää joukkoon pakastemarjat sekä siemenet ja jätä tuorepuuro vähintään pariksi tunniksi jääkaappiin.

 

Lounas: tofu-kookos-pasta

  • täysjyväpastaa
  • tofua (sekä esim. seesamiöljyä paistamiseen)
  • maissia
  • kikherneitä
  • valinnaisia vihanneksia (esim. parsakaali)
  • kookoskermaa
  • valkosipulia
  • mausteeksi currya, hunajaa, sipuli- ja paprikamaustetta sekä suolaa ja pippuria

Laita pastavesi kiehumaan. Kuutioi tofu ja paista se öljyssä. Kun pinta on ruskistunut, lisää maissit, kikherneet sekä vihannekset. Jos käytät parsakaalia tai kukkakaalia, pilko ne ohuiksi paloiksi, jotta ne eivät jää raa’aksi. Lisää purkki kookoskermaa, purista sekaan valkosipulinkynsi ja lisää mausteet. Keitä pasta ja nauti!

 

Välipala: kananmunat, pähkinöitä ja taateleita

 

Päivällinen: hunajajuurekset, nyhtökaurapaistos ja salaatti

  • valinnaisia juureksia ja hunajaa
  • nyhtökauraa
  • pinaattia
  • sipulia ja valkosipulia
  • mausteeksi esim. hunajaa, inkivääritahnaa sekä suolaa ja pippuria

Hunajajuurekset: Pilko juurekset (esimerkiksi porkkanaa, lanttua ja punasipulia) ja keitä niitä, kunnes haarukka uppoaa niihin helpohkosti. Kun juurekset ovat pehmenneet, paista ne pannulla öljyssä. Lisää paistaessa reilusti hunajaa, suolaa ja pippuria.Nyhtökaurahässäkkä: pilko sipuli ja kuullota se. Kaada pannulle hiukan lisää öljyä ja heitä joukkoon nyhtökaura. Huuhtele pinaatti ja lisää nyhtökauran sekaan. Purista mukaan pari valkosipulinkynttä ja lisää mausteet.

Salaatti: Tällä kertaa laitoin kurkkua, tomaattia, salaatinlehtiä, avokadoa, auringonkukansiemeniä ja sitruunabalsamicoa.

 

Iltapala: voileivät

 

 

10 Kommenttia

  • Reply A tammikuu 19, 2018 at 3:31 pm

    En kestä miten saat kohtalaisen tavallisetkin ruuat näyttämään ja kuulostamaan niin hyviltä! Hunajajuureksia pitää kyllä taas pitkästä aikaa tehdä. Ihanan pirteä ja hyväntuulinen, tiivis video :)

    • Reply Sita Salminen tammikuu 19, 2018 at 5:33 pm

      Ihana sie!! Kiitos paljon <3 Ja sama, siis mie välillä unohdan noiden hunajajuuresten olemassaolon ja sitten välillä taas innostun :D

  • Reply JJ tammikuu 19, 2018 at 9:38 pm

    Hei ihanaa sai uusia reseptejä kokeiltavaksi! :) Mutta kysymys! Miten saat tofusta hyvää? Tai siis ite oon kerran sitä tehny ja se oli hirveän löllöä, koostumus ei ollu yhtään hyvä. Myös hampparin välissä oon ravintolassa syöny ja siitä jäi vähintääki traumoja :D Saako tofusta jollain keinolla maistuvaa ja ei niin löllöä vai pitääkö vaan hyväksyä että semmosta se on?

    • Reply Sita Salminen tammikuu 23, 2018 at 4:52 pm

      Heii! Mie tykkään tofusta löllönäkin (haha), mutta parasta se on ehkä ollut pieniksi kuutioiksi pilkottuna ja reilussa rasvassa (tai seesamiöljyssä) paistettuna. Saa paistaa aika kauan, että nesteet haihtuu ja siihen tulee napakka koostumus, mausteeksi oon laittanut reilusti hunajaa, suolaa, currya, sipulimaustetta ja paprikajauhetta :)

  • Reply J tammikuu 22, 2018 at 10:37 am

    Hei laitoitko chia-puuroon maustettua soijajogurttia? Itse kokeilin maustamattomalla ja jotenkin maustamattoman jogurtin maku saa oksennusrefleksit hereille. Muutaman kerran kokeiltuna chia-puuro voi kyllä olla toimiva ja nopea aamupala :D

    • Reply Sita Salminen tammikuu 23, 2018 at 4:51 pm

      Moikka! Mulla on ollut sekä maustettua (vanilja ja granaattiomena Alprolta) että maustamatonta, ja jälkimmäinen on mennyt ihan hyvin alas, kunhan marjoja on ollut tarpeeksi mukana :) Haha raukka sun pitää testata maustettua jos se ois parempi!

  • Reply Emilia tammikuu 30, 2018 at 8:35 am

    Hei Sita! Sinulla on ihanan selkeä tyyli kirjoittaa, jaksaa hyvin lukea, kun muuten tapana on vain silmäillä. Kokeilin muuten eilen sitä sosekeittoa ja olipa se hyvää! Hassua, että en ole uskaltautunut kirjoittamaan kommenttia ennen, vaikka olen seurannut sua iät ja ajat :)
    Iloa ja tsemppiä kaikkeen mitä teetkin!

    • Reply Sita Salminen helmikuu 11, 2018 at 10:23 am

      Heippa Emilia, anteeksi että kommenttiin vastaaminen kesti näin kauan! Kiitos tosi paljon kun kirjoitit mulle, tuli hyvä mieli :)

  • Reply Salla Jaakonaho helmikuu 7, 2018 at 11:57 pm

    Hei Sita 😊

    Teinpä nyt chiansiemen-tuorepuurot molemmille jääkaappiin. Tässä ehkäpä ainesta hyvälle ja terveelliselle, varsinkin nopealle aamupalalle. Nopea tehdä illalla jääkaappiin. Minä ny nautiskelen, ku ei tarvitse töihin eikä opiskeluihin lähtee aamulla. Poikaystävälle hyvä, ei yleensä aamuisin syö mitään.

    Kiitos ohjeestasi 💕

    • Reply Sita Salminen helmikuu 11, 2018 at 10:23 am

      Moikka Salla! Olipa ihana kommentti, kiitos tosi paljon 💕

    Jätä vastaus